*یارب نظر تو برنگردد ** از صبرتان ممنون ** پیشنهاد این است که از فیلم مستند عشق محیط بانان دیدن فرمایید* * اصل پنجاهم قانون اساسی حفظ محیط زیست وظیفه عمومی است*** لطفا برای دسترسی به وبلاگ اصلی روی لوگوی زیر لکیک کنید ازثبت انتقادات و پیشنهادتان درقسمت نظرات ممنونم***marquee

محیط زیست ماندگار

لوگوی محیـــط زیـســــــــــــت مــــانــــدگــار (آپلود , آپلود عكس , آپلود سنتر , آپلود فايل , آپلود دائمي چهارمین جاده زیبای جهان ---اگر زیباییش را حفظ نماییم
درباره وبلاگ

ماموراجرایی (محیط بان )اداره کل محیط زیست استان مازندران و اهل خواف خراسان رضوی می باشم وبی که درخدمتیم برای ارتقاء استفاده بهینه از طبیعت و بیان بعضی از ایده های مورد قبولم می باشد
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان محیط بان خوافی و آدرس khafi-mohitban.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 45
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 45
بازدید ماه : 45
بازدید کل : 28077
تعداد مطالب : 103
تعداد نظرات : 32
تعداد آنلاین : 1


ابزار نظرسنجی

href="http://tikbook.ir" target="_blank">خانه کتاب ایران - دانلود رایگان کتاب الکترونیکی,صوتی و موبایل خطاطي نستعليق آنلاين
محیط بان خوافی
موضوعات محیط زیست و خبری و سایر مطالب

جاده چالوس؛ چهارمین جاده زیبای جهان + عکس

جاده چالوس؛ چهارمین جاده زیبای جهان + عکس
برخی این جاده را یکی از زیباترین جاده‌های جهان می‌دانند...

 

 

 

جاده 59، معروف به جاده چالوس یکی از مهمترین جاده ها برای مردم تهران و کرج است که از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در کرانه دریای خزر وصل می‌شود. برخی این جاده را یکی از زیباترین جاده‌های جهان می‌دانند.
تا اواخر دوره قاجار، جاده ای بین کرج - چالوس وجود نداشته و تنها یک مسیر خاکی و مالرو، راه دسترسی به روستاهای این منطقه را تشکیل می‌داده اما به گونه‌ای نبود که ارتباط دهنده شمال و جنوب کشور باشد. این جاده در سال 1312 مورد بهره برداری قرار گرفت. از این زمان به بعد، انواع رستورانها و واحدهای اقامتی و پذیرایی در کنار این جاده شکل گرفت و با ساخت سد امیر کبیر (سد کرج) در سال 1340 به جاذبه‌ها و زیبایی‌های این جاده افزوده شد و در اندک زمانی این جاده به یکی از تفریحگاه‌های مهم گردشگری ایران تبدیل شد.



http://www.seemorgh.com//uploads/1391/04/9120430171105.jpg
به نقل از گفته‌های شفاهی از مردم قدیم، کارگران را برای کندن این تونل در دل کوه (چون کندن تونل کندوان آنهم بدون تجهیزات کار بسیار سخت و دشواری بود) با یک سکه پنج ریالی که در آن زمان ارزشمند بودتشویق می‌کردند و گفته می‌شود به ازای هر کلنگ پول داده می‌شده‌است.
تونل کندوان در اردیبهشت ماه سال 1314 شمسی ساخته شده و تونلی است به مسافت یک هزار و 886 متر و عرض پنج الی هفت و ارتفاع شش متر که کار ساخت آن چهار سال طول کشید و در سال 1318 به بهره برداری می‌رسد. با احداث این تونل 13 کیلومتر از مسیر مرکز کرج به چالوس کاسته شد چون پیش از این برای طی این مسیر باید کوه دور زده می‌شد. این جاده در دامنه سلسله جبال البرز مرکزی از دوره گذشته ساخته شده‌است و امکانات و تاسیسات و اماکن گردشگری تفریحی و ورزشی که در حاشیه آن ساخته شده پس از این دوره بوده‌است که بعدها نیز عنوان چهارمین جاده زیبای جهان را کسب کرد.
این جاده قطر رشته‌کوه‌های البرز را می‌پیماید. برای ساخت این جاده تونل‌ها و پل‌های طولانی بسیاری ساخته شده که با توجه به زمان ساخت آن‌ها کار و رنج زیادی لازم داشته‌است. بیشتر سفرهای گردشگری مردم تهران به کرانه‌های دریای خزر به‌ویژه در تابستان از طریق همین جاده صورت می‌گیرد. اما به علت اینکه طراحی آن در گذشته انجام گرفته‌است، برای سرعتهای بالا مناسب نیست.