*یارب نظر تو برنگردد ** از صبرتان ممنون ** پیشنهاد این است که از فیلم مستند عشق محیط بانان دیدن فرمایید* * اصل پنجاهم قانون اساسی حفظ محیط زیست وظیفه عمومی است*** لطفا برای دسترسی به وبلاگ اصلی روی لوگوی زیر لکیک کنید ازثبت انتقادات و پیشنهادتان درقسمت نظرات ممنونم***marquee

محیط زیست ماندگار

لوگوی محیـــط زیـســــــــــــت مــــانــــدگــار (آپلود , آپلود عكس , آپلود سنتر , آپلود فايل , آپلود دائمي سایت ببر میانکاله آماده است
درباره وبلاگ

ماموراجرایی (محیط بان )اداره کل محیط زیست استان مازندران و اهل خواف خراسان رضوی می باشم وبی که درخدمتیم برای ارتقاء استفاده بهینه از طبیعت و بیان بعضی از ایده های مورد قبولم می باشد
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان محیط بان خوافی و آدرس khafi-mohitban.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 100
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 100
بازدید ماه : 100
بازدید کل : 28132
تعداد مطالب : 103
تعداد نظرات : 32
تعداد آنلاین : 1


ابزار نظرسنجی

href="http://tikbook.ir" target="_blank">خانه کتاب ایران - دانلود رایگان کتاب الکترونیکی,صوتی و موبایل خطاطي نستعليق آنلاين
محیط بان خوافی
موضوعات محیط زیست و خبری و سایر مطالب
جمعه 3 / 3 / 1391برچسب:, :: 10:35 ::  نويسنده : بزمی رودی       

وي اظهار داشت: همچنين نگاه مثبت و سازنده رييس سازمان محيط زيست به بحث تنوع زيستي ، احياء تالاب ها و گونه هاي منقرض شده و يا در خطر انقراض منجر به تصويب مصوبات سازنده اي همچون احداث دبيرخانه کنوانسيون رامسر در شهر رامسر شده است.

وي درباره اين مصوبه توضيح داد: دبيرخانه کنوانسيون بين المللي رامسر در زميني به مساحت شش متر مربع با اعتباري بيش از دو ميليارد و 440 ميليون تومان بنا شده است.

محمودي راد افزود: اين دبيرخانه شامل بخش هاي مختلف از جمله ايستگاه مطالعات زيست محيطي ، سالن همايش و غيره است و قرار است تا دو ماه آينده تکميل شود.

کنوانسيون رامسر (THE RAMSAR CONVENTION ON WETLANDS) پيماني بين‌المللي درباره حفاظت از تالاب‌هاي جهان است و در سال ???? در شهر رامسر ايران تهيه و به امضاي نمايندگان ?? کشور شرکت کننده رسيد.

نام اين پيمان از شهر رامسر در ايران گرفته شده و مقر آن در شهر گلند سوئيس است. تالاب‌هاي مشمول اين پيمان با نام " تالاب رامسر" شهرت دارند و ??? کشور عضو اين پيمان هستند.

در اين کنوانسيون فهرستي از تالاب‌هاي مهم جهان نيز تهيه شد و به " فهرست رامسر" شهرت يافت. در اين فهرست کشورهاي بريتانيا با ??? تالاب از لحاظ تعداد وکانادا با ??? هزار کيلومتر مربع تالاب، از لحاظ وسعت رکورد دار هستند.

همچنين(تا سال 2011) 33 تالاب ايران در ليست کنوانسيون رامسر با 22 عنوان ثبت شده‌اند به طوري که گاهي سه تالاب با يک عنوان ثبت شده که مي‌توان به تالاب‌هاي اقماري يادگارلو، درگه سنگي و حسنلو در حاشيه درياچه اروميه اشاره کرد.

در واقع ميزباني ايران در انعقاد چنين پيماني در شهر رامسر در روز 1? بهمن ماه موجب شد تا نام رامسر بر کنوانسيون بين‌المللي حفاظت از تالاب‌ها نقش ببندد و پرچم پيشرفته‌ترين کنوانسيون زيست محيطي جهان در مقر دائمي اين کنوانسيون در شهر گلندِ سوييس با نام رامسر مزين شده است.

کنوانسيون رامسر مشتمل بر يک مقدمه و 12 ماده است. در اين کنوانسيون فهرستي از تالاب‌هاي مهم جهان نيز تهيه شده است

طرف‌هاي معاهده در اين کنوانسيون موظفند که تالاب‌هاي حائز اهميت سرزمين خود را تعيين، نقشه‌هاي اصلاحي تالاب‌ها را به نحوي تنظيم و اجرا کنند که حفظ و حراست و بهره‌برداري صحيح از آنها را در سرزمين خود تسهيل کنند.همچنين با اعمال مديريت صحيح کوشش کنند تعداد پرندگان آبزي در تالاب‌هاي مربوطه را افزايش دهند و تسهيلات لازم براي حفاظت تالاب‌ها و پرندگان آبزي در منطقه تالاب‌ها فراهم کنند.

نماينده و سازمان مرجع کنوانسيون رامسر در ايران، سازمان محيط‌ زيست است که مسؤوليت نظارت و اجراي آن را برعهده دارد. سازمان محيط زيست نيز براي پيشرفت کار، کميته‌اي با نام کميته ملي کنوانسيون رامسر با حضور نماينده‌هاي وزارت خانه هاي علوم تحقيقات و فناوري ، نفت، امورخارجه، جهاد کشاورزي و دو نماينده از سازمان‌هاي غير دولتي تشکيل داده است که برترين گروه‌هاي تصميم گيرنده در اين رابطه هستند.

در حالي که ارزش اکولوژيک تالابها 10 برابر جنگل‌ها و 200 برابر زمين‌هاي زراعي است، اوايل سال 2012 تالاب‌هاي 27 کشور در قالب 48 سايت تالابي در فهرست مونترو کنوانسيون رامسر (فهرست قرمز) قرار گرفت. بر اساس اين فهرست کشورهاي يونان با 7 تالاب، ايران با 6 تالاب و جمهوري چک با 4 تالاب، بيشترين مونترو تالاب‌ها را دارند. همچنين نام 32 تالاب 20 کشور جهان نيز به دليل بهبود شرايط اکولوژيکي تالاب‌هايشان از اين فهرست خارج شد.





احياي ببر مازندران

در ادامه محمودي راد به پروژه احياي زيستگاه ببر مازندران در ميانکاله مازندران اشاره کرد و گفت: يکي از وظايف سازمان حفاظت محيط زيست حفظ و احياي گونه هاي در حال انقراض است.

وي افزود: ببر مازندران يکي از گونه هاي شاخص گربه سانان بزرگ جثه بوده که منقرض شده لذا سازمان حفاظت محيط زيست با بررسي هاي همه جانبه اقدام به احياي اين گونه گرفتهاست از اين رو زيستگاه اصلي اين گربه سان يعني ميانکاله را براي پذيرش اين ميهمانان آماده کرده است.

محمودي راد ادامه داد: براي اين منظور زميني به مساحت شش هزار متر مربع با هزينه اي بالغ بر 900 ميليون تومان فنس کشي شده و تمام امکانات مورد نياز از جمله کلينيک درماني و بخش قرنطينه در ان تعبيه شده است.

وي با بيان اينکه در حال حاضر ميانکاله اماده پذيرش ببرها است گفت: تمام انرژي هاي مورد نياز اين زيستگاه از منابع تجديد پذير مانند خورشيد و باد تامين مي شود.

ببر هيرکاني يا ببر مازندران، که در برخي نقاط به آن ببر کاسپين مي گويند با نام علمي Panthera tigris virgata خوانده مي شود، در ناحيه گسترده اي از چين تا درياي سياه مي زيسته است. جنگلهاي هيرکاني، قفقاز، ترکمنستان، ازبکستان، تاجيکستان، قزاقستان، قرقيزستان و غرب چين مسکن اين گونه از ببر بوده است که امروزه منقرض شده ‌است اما هنوز ادعاهايي اتفاقي درباره? رويت آن گزارش مي شود.

آخرين ببر هيرکاني که در گلستان افراد محلي به آن شير سرخ مي‌گفتند در سال ???? در جنگل‌هاي گلستان، در منطقه مينودشت، به دست تعدادي شکارچي محلي شکار شد.

از ببر هيرکاني تنها يک نقاشي رنگي و چند عکس و چند پوست بجا مانده است

عکس ها و پوست‌ها نشان مي‌دهند که رنگ ببر هيرکاني از ببر بنگال روشن‌تر و تا اندازه‌اي نارنجي مايل به قرمز و نوارهاي عرضي آن باريک‌تر و منظم‌تر و به تعداد بيشتر بوده‌است. موهاي بدن ببر هيرکاني بلندتر و پرپشت‌تر از ببر بنگال و کوتاه‌تر از ببر سيبري و جثه آن بزرگ‌تر از ببر بنگال و کوچک‌تر از ببر سيبري بوده‌ است.

ببر هيرکاني مارال، گراز، شوکا، خرگوش، پرندگان، خزندگان گربه وحشي و هنگام گرسنگي کمبود غذا، گاو و گاوميش اهلي شکار مي‌کرد.

شکار بي رويه، خشک کردن نيزارها و مردابها براي کشاورزي، باغداري و خانه سازي، از ميان رفتن جنگلهاي جلگه اي سبب نابودي نسل ببر در ايران شده‌ است.

يکي از پوستهاي يافت شده در دهه چهل شمسي در موزه دارآباد نگهداري مي‌شود.

ببر هيرکاني از تيره‌هاي بسيار نزديک به ببر سيبري بوده و اين دو تيره، تنها حدود ده هزار سال است که از هم جدا شده‌اند. بررسي DNA بقاياي يافته شده از ببر هيرکاني و مقايسه آن با ببر سيبري، نشان مي‌دهد اين دو تيره تنها در يک نوکلئوتيد تفاوت دارند و هر دو از يک زيرگونه بوده‌اند. همين امر احتمال بازگشت ببر هيرکاني به چرخه طبيعت را قوت بخشيده‌است.

سازمان حفاظت محيط زيست در ?? فروردين ???? اعلام کرد که در راستاي اجراي طرح احياي ببر هيرکاني قرار است ، ايران و روسيه، يک قلاده ببر هيرکاني را با يک قلاده پلنگ آسيايي مبادله ‌کنند.

ازاين رو دو قلاه ببر ماده از سيبري وارد ايران شدند اما به دليل اماده نبودن زيستگاه آنها در ميانکاله مازندران ببرها به عنوان امانت به باغ وحش تهران سپرده شدند اما به دليل تغذيه نامناسب اين حيوانات دچار بيماري مشمشه شدند و ببر نر تلف شد.

بعد از بررسي ها و آزمايشات صورت گرفته بر روي ببر ماده علائم بيماري مشمشه در حيوان تاييد شد و اکنون در قرنطينه به سر مي برد که معاون طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست معتقد است مي توان از اين حيوان به عنوان يک گونه آزمايشگاهي براي انجام مطالعات برروي بيماري ها به خصوص بيماري مشمشمه استفاده کرد.

اکنون قرار است که دو يا چهار قلاده ببر ديگر از سيبري وارد کشور شود که مسوولان سازمان محيط زيست در تلاشند تا گرم شدن هوا اين حيوانات را وارد کشور و روانه ميانکاله کنند.





تجهيز و راه اندازي موزه تنوع زيستي و مرکز پرنده شناسي اوجاکله فريدونکنار

محمودي راد در ادامه سخنانش به مصوبه تجهيز و راه اندازي موزه تنوع زيستي و مرکز پرنده شناسي اوجاکله فريدونکنار اشاره کرد و گفت: براي اين موزه 350 ميليون تومان اعتبار در نظر گرفته شد و ساختمان ان به پايان رسيده و اکنون در مرحله تجهيز امکانات مورد نياز است.

وي افزود: اين مرکز به عنوان آموزشي مورد استفاده قرار مي گيرد که داراي نمايشگاه ، موزه و سايتي مجهز به تلسکوپ براي رصد پرندگان است .

محمودي راد گفت: تالاب فريدونکنار سالانه پذيراي هزاران پرنده مهاجر است همچنين پرندگان بومي زيادي در اين تالاب به سر مي برند از اين رو مکان خوبي براي رصد انها است.

ميانکاله شبه جزيره‌اي است در منتهي اليه جنوب شرقي درياي خزر، در دوازده کيلومتري شمال شهر بهشهر واقع در استان مازندران . مساحت آن بيش از 68 هزار هکتار و ارتفاع آن بين ?? تا ?? متر کمتر از سطح درياي آزاد است.

اين شبه جزيره، خليج گرگان را از درياي خزر جدا مي‌کند. زمين‌هاي شبه جزيره بوته‌زار بلند هستند و از قديم مرتع گاوداران بوده‌ است.

در نوک خاوري اين شبه جزيره روستاي آشوراده قرار دارد که داراي تاسيسات شيلاتي است. از شمال به درياي خزر، از شرق به آشوراده، از جنوب به خليج گرگان و از غرب به بندر جديد اميرآباد محصور است.

تالاب ميانکاله بخشي از اين شبه جزيره است و در سوي باختر آشوراده قرار دارد. اين تالاب اولين تالاب بين‌المللي ثبت شده در فهرست تالاب‌هاي کنوانسيون رامسر است. در اين تالاب که ??? هزار هکتار مساحت دارد ?? گونه پرنده زندگي مي‌کنند.

زمين‌هاي آن مجموعه‌اي از شن زارهاي ساحلي، زمين‌هاي باتلاقي، آبگيرها، مرداب جنگلي با پوشش درختچه‌هاي گز، جنگل انارستان، بوته‌هاي تمشک و زمين‌هاي پست است.

گونه‌هاي گياهي و جانوري تالاب و شبه جزيره :

گونه‌هاي گياهي: انار ترش وحشي، تمشک، سازيل، ازگيل، داغداغان، سياه‌تلو، سپيدار، علف شور، جگن و علف هفت‌بند.

گونه‌هاي جانوري: گرگ، شغال، روباه، جوجه تيغي، گربه جنگلي، گراز و فک درياي خزر، پرندگان : فلامينگو، دراج (بومي)، شاهين، بحري و زنگوله‌بال (مهاجر عبوري)، ماهي‌ها (کپور، کفال، کلمه، ماهي سفيد، سوف، ماش و کاراس)

گونه‌هاي جانوري کمياب و در خطر انقراض ميانکاله عبارت‌اند از: قوي فريادکش، پليکان پاخاکستري، فلامينگو، اردک سرسفيد، عروس‌غاز، غاز پازرد، طاووسک، چنگر و مرگونس سفيد. اين جانوران در فهرست ممنوعيت تجارت جهاني پرندگان در معرض خطر قرار گرفته‌اند.

پناهگاه حيات وحش ميانکاله با وسعت ????? هکتار يکي از ? ذخيره‌گاه زيست‌کره در ايران است.